Nu skal lønnen løftes for sygeplejerskerne
- Dansk Folkepartis spidskandidat i Region Hovedstaden, Finn Rudaizky, mener, at regionerne nu skal kræve, at staten afsætter et ekstraordinært beløb for at kompensere sygeplejerskernes ekstra arbejde under pandemien.
Der bør etableres en ekstraordinær lønpulje der gælder de næste 12 måneder, som kan bruges til at løfte sygeplejerskernes løn som følge af deres store indsats under pandemien.
Skribent
Finn Rudaizky
1. næstformand Region Hovedstaden (DF), medlem af regionens sundhedsudvalg ogDansk Folkepartis spidskandidat i Region Hovedstaden
Vi må blankt erkende, at vores sundhedsvæsen står i en nødsituation. Vi har alt for mange ubesatte stillinger og meget lange ventelister i kombination med en pandemi, som igen vokser. Det kræver, at vi nu afsætter ekstraordinære midler til at løfte sygeplejerskers løn.
Almindeligvis skal vi som regionsmedlemmer ikke blande os i lønforhandlingerne, men situationen er ved at komme ud af kontrol. Patienterne er ved at blive tabere, og vi skal tiltrække yderligere medarbejdere til vores sygehuse. Samtidig har vi desperat brug for, at de gode ansatte vi har i dag, vælger at blive hos os. En bedre betaling for den ekstra indsats kan løse en del af problemet i en periode.
Jeg vil anbefale, at Region Hovedstaden går til regeringen med kravet om, at der nu bliver afsat en ekstraordinær pulje til regionerne som kan løfte aflønningen i de kommende 12 måneder. Jeg forestiller mig en pulje på én til to mia. kr., men beløbets endelige størrelse afhænger af en nærmere vurdering.
Mange operationer bliver aflyst eller udskudt, og vi kender ikke omfanget af pandemien i den kommende vinter.
Vi skylder derfor patienterne tryghed og vished om, at deres situation håndteres bedst mulig.
- Oprettet den .