Tag Manualen af plakaten, Det Kongelige Teater!
- Det Kongelige Teater har premiere 15. maj på en operaforestilling, som er inspireret af dele af den dømte danske læge Svend Lings’ stærkt omdebatterede "selvmordsmanual" til mennesker, der ønsker at dø. Formand for UlykkesPatientForeningen, Janus Tarp, ønsker at forestillingen tages af plakaten.
Jeg fyldes med lige dele bekymring og forargelse over, at Det Kongelige Teater vælger at opsætte en opera baseret på Svend Lings’ selvmordsmanual.
Skribent
Janus Tarp
formand for UlykkesPatientForeningen
Svend Lings er en nu pensioneret læge og ekskluderet medlem af Lægeforeningen, han er dømt flere gange ved såvel byret som Højesteret for at hjælpe med selvmord (aktiv dødshjælp). Hans selvmordsmanual anviser med en afskyelighed, hvordan borgere kan tage deres eget liv.
Mine damer og herrer, det blåstempler Teatret. I mine øjne indebærer Det Kongelige Teater og Louise Alenius’ opsætning af stykket en lige så forkastelig – og måske strafbar – handling som dem, Lings er dømt for.
Jeg er med på, at kunst både skal kunne provokere, udfordre og sætte tidens store spørgsmål til debat, men med hvilken ret vælger Det Kongelige Teater at opsætte en opera baseret på en selvmodsmanual? Det er unuanceret og er i hvert fald ikke den platform for debat om aktiv dødshjælp, Louise Alenius søger. Det er et partsindlæg og afsporer i mine øjne fuldstændig debatten.
I stedet for at reklamere for en dømt mands skriverier, burde Det Kongelige Teater i stedet sætte fokus på livet, og hvordan livet leves – altså, hvordan kan man yde livshjælp frem for dødshjælp. Døden bør ikke være samfundets tilbud til dem, der har det svært og er alvorligt syge. Og en selvmordsmanual skal ikke være en genstand brugt til underholdning.
Så tag Manualen af plakaten og skab debatterende, men livsbekræftende dramaturgi.
- Oprettet den .