Sundhedsreformen er på vej – men kæmpe betonklods er i vejen
- Sundhedsplatformen kan på Sjælland blive en kæmpe betonklods på motorvejen frem mod en sundhedsreform," skriver Flemming Rasmussen, som er daglig bruger af Sundhedsplatformen.
Det buldrer højere og højere; en Sundhedsreform er under opsejling. Sidste efterår lovede statsminister Mette Frederiksen i Folketingssalen Konservative formand Søren Pape Poulsen, at den skulle komme i 2021.
Skribent
Flemming Rasmussen
Psykolog i Region Sjælland og daglig bruger af Sundhedsplatformen
Og for få dage siden sagde sundhedsminister Magnus Heunicke, at den kommer i efteråret.
Sammenslutningen af Danske Patientforeninger ”Danske Patienter” må også tro, at den er på vej. De har lige udsendt "et indspil" om patienter og pårørendes ønsker til Sundhedsreformen.
Her skriver de bl.a. om tre overordnede forudsætninger udover de ni anbefalinger, de laver. Nemlig:
- Et paradigmeskift, som skal sikre, at behandlingsindsatser ses som en investering i stedet for udgifter.
- En vækst i sundhedsvæsenets ressourcer, som dækker den demografiske og sygdomsmæssige udvikling. Og
- Bedre datadeling mellem sundhedsvæsenets forskellige aktører og mellem sundhedsvæsen, patienter og pårørende.
Hver især er det vigtige pointer – men det er datadelingen, jeg er mest interesseret i.
Som bekendt er der mange problemer, der skal forsøges løst med en sundhedsreform, men alt i alt ender mange af problemerne i den berømte Bermudatrekant, hvor alverdens sundhedsproblemer går til bunds: Samarbejdet mellem Sundhedsvæsenet, kommunerne og de praktiserende læger.
Og så er vi tilbage ved datadelingen.
Igennem efterhånden en del år har der faktisk været lavet en struktur til deling af medicinoplysninger mellem disse tre ”hjørner” af trekanten: FMK, Det fælles Medicin Kort. Det har været en samarbejdsøvelse, som har krævet meget, og som ikke er i mål, men som dog peger i den rigtige retning.
Og dog. For på Sjælland er der problemer med at få FMK´s oplysninger ind i Sundhedsplatformen og lige så store problemer med at få oplysningerne tilbage til FMK. Det er blevet bedre, men er ikke for alvor løst. Senest så vi det med risiko for overdosering af et middel til æggestokkræft, fordi der var lavet en manuel opdateringsfejl, som først sent blev fanget. Der har været flere andre graverende medicinfejl, og hver især med udgangspunkt i Sundhedsplatformen. Så samarbejdet omkring FMK er – på Sjælland – blevet sat tilbage af Sundhedsplatformen.
Når der hvert år laves status på den højt besungne danske registerforskning, står der meget ofte anmærkninger om, at der er manglende data, eller ikke-valide data, fra Sjælland. Også her, fem år efter idriftsættelse, kan Sundhedsplatformen ikke leve op til det. Hvilket ellers var et af de væsentlige argumenter for anskaffelsen i sin tid.
Hvordan kan det være, at Sundhedsplatformen kan blive en kæmpe betonklods på motorvejen frem mod en sundhedsreform? Fordi Sundhedsplatformen er fra USA, og her handler det om IKKE at samarbejde omkring udveksling af oplysninger. Ellers bliver det jo for nemt, at patienter skifter hospital, hvis de er utilfredse. Og det må ikke ske – det er jo penge ud af sengene (eller hvad det nu hedder!).
Og et yderligere problem er, at Sundhedsplatformen er kodet i et ældgammelt datakodesprog, som mangler mange moderne faciliteter. En mig bekendt programmør taler konsekvent om kodearbejdet i Sundhedsplatformen som "spaghettikodning". Billedet er jo ganske farverigt og giver mig (der er uden datatekniske kompetencer) en forståelse for, hvorfor der hele tiden dukker nye fejl op i Sundhedsplatformen. Og hver gang man forsøger at løse et problem, dukker der typisk flere andre nye problemer frem.
Men en så tung dansepartner som Sundhedsplatformen kan vi ikke forvente, at der kan komme yndefuld dans ud af en sundhedsreform. Og som allerede historien kan fortælle os, kan der sagtens blive fabrikeret blå tæer og ømme knyster af de danseøvelser, som skal indlede et tættere samarbejde mellem hospitalsvæsenet, kommunerne og de praktiserende læger.
Skal Sundhedsplatformen danse med, må vi forvente, at danseforsøgene ophører, og at de tre partnere, som trods alt har et fælles ønske om at lære at danse sammen, sætter sig forslået ud som evige bænkevarmere.
I forvejen skaber Sundhedsplatformen nedsat produktivitet, nedsat arbejdsglæde og potentielle fejl – og det til en vederstyggeligt høj pris i forhold til, hvordan det sker andre steder i landet.
Så lad Sundhedsreformens første streger handle om at opløse Bermudatrekanten og straks efter komme i gang med at tegne en afviklingsplan for Sundhedsplatformen.
- Oprettet den .