Skip to main content

Cheflæge for ny afdeling på Regionshospitalet Gødstrup

Troels Niemann tiltræder 1. august 2026 som cheflæge i den nye afdeling for Borgernær Sundhed på Regionshospitalet Gødstrup.

Her skal Troels Niemann sammen med chefsygeplejerske Helle Haunstrup Krog stå i spidsen for opbygningen af afdelingen, der skal bringe sundhedstilbud tættere på borgerne og skabe bedre sammenhæng mellem hospital, kommuner, almen praksis og Præhospitalet.

Afdelingen får en central rolle i arbejdet med at føre sundhedsreformen ud i livet i Vestjylland. Fra begyndelsen skal den blandt andet arbejde med akutsygepleje, sundheds- og omsorgspladser, patientrettet forebyggelse, samarbejde med praktiserende læger og drift af sundhedshuse.

Troels Niemann har i mange år arbejdet med ledelse, patientforløb, uddannelse, forskning og rekruttering. Han har blandt andet erfaring med at bygge en afdeling op og udvikle en tilhørende universitetsklinik med to professorer og stor videnskabelig aktivitet. Han har også haft fokus på samarbejdet med praktiserende læger og kommuner og har blandt andet taget initiativ til et nyt samarbejdskodeks med almen praksis.

"Vi er meget glade for, at Troels Niemann har sagt ja til opgaven. Han kommer med stærk ledelseserfaring, stor indsigt i patientforløb og et tydeligt blik for, hvordan samarbejdet på tværs af sektorer kan løfte kvaliteten for borgerne. Samtidig mærker vi Troels’ store engagement i opgaven med at bygge noget nyt op. Det er vigtigt i en afdeling, der skal være med til at sætte retning for borgernær sundhed i de kommende år," siger formand for ansættelsesudvalget, sygeplejefaglig direktør Rikke Degn.

Troels Niemann har gennem deltagelse i regionale arbejdsgrupper fået kendskab til samarbejdet på tværs af hospital, kommuner og almen praksis. Senest har han deltaget i arbejdet med sundhedsreformen, blandt andet med de opgaver, der flytter fra kommuner til region. Han er også optaget af, hvordan digitalisering kan bidrage til mere effektive arbejdsgange og give patienter og borgere bedre mulighed for at mestre et liv med sygdom.

"Det er en opgave, jeg virkelig har ønsket mig. Muligheden for at være med til at bygge en ny afdeling op og samtidig styrke samarbejdet på tværs er både stor og meningsfuld. Jeg ser frem til sammen med min kollega i afdelingsledelsen, Helle Haunstrup Krog, og vores mange samarbejdspartnere at skabe løsninger, som giver borgerne mere sammenhæng og bedre adgang til sundhedstilbud tæt på deres hverdag," siger Troels Niemann.

Den nye afdeling skal samarbejde med de seks kommuner i Sundhedsområde Vestjylland: Ikast-Brande, Herning, Holstebro, Lemvig, Struer og Ringkøbing-Skjern.