Skip to main content

Ny chefsygeplejerske på Svendborg Sygehus

Den 1. november tiltræder Lene Søndergaard Luth som chefsygeplejerske på Anæstesiologisk Intensiv Afdeling V på Svendborg Sygehus.

Hun kommer fra en stilling som oversygeplejerske og daglig leder på Ærø Sygehus, hvor hun har haft en central rolle i den faglige udvikling og det tætte samarbejde mellem medarbejdere, patienter og pårørende.

Hun har været på Ærø Sygehus i små fem år, og det har været en spændende og god periode: "Det har været en stor ære at være en del af Ærø Sygehus. Jeg har mødt dedikerede medarbejdere og et engageret lokalsamfund, der bakker op om sygehuset. Det har været en tid, der har givet mig meget, både fagligt og menneskeligt – som jeg tager med mig videre," siger hun.

Skiftet til Svendborg Sygehus ser hun som en mulighed for at bidrage til en afdeling og et hospital i rivende udvikling. Med fokus på øget kvalitet, specialisering og tværfaglighed, skal Svendborg Sygehus spille en endnu stærkere rolle som specialsygehus i det syddanske sundhedsvæsen, og her glæder hun sig til at tage fat.

"Jeg ser frem til at blive en del af det stærke faglige miljø i Svendborg og til at bidrage til udviklingen af afdelingen og sygehuset som helhed. Det er vigtigt for mig at skabe rum for både faglighed, samarbejde og trivsel – og at vi sammen bygger videre på det, der allerede fungerer godt."

Lene Søndergaard Luth kommer til en afdeling, hun kender godt. Hun har en baggrund som anæstesisygeplejerske og har arbejdet på Anæstesiologisk Intensiv Afdeling i Svendborg i ti år, senest som stedfortræder for afdelingssygeplejersken, inden hun begyndte i jobbet på Ærø. Hun har desuden været anæstesisygeplejerske i Forsvaret inklusiv udsendelse til Afghanistan og arbejdet i Norge.

"Afdeling V er kendt for at være ambitiøs, og afdelingen har gennem årene gået foran i udviklingsarbejdet på OUH til gavn for både patienter og medarbejdere. Jeg glæder mig til at blive en del af den stærke faglige kultur og til sammen med medarbejderne at arbejde for fortsat høj kvalitet og gode patientforløb."

Relationer og arbejdsmiljø har fyldt meget i Lene Søndergaard Luths ledergerning, og det vil hun også tage med sig ind i Afdeling V: "Jeg tror på, at de bedste resultater opstår, når vi er nysgerrige på hinanden og arbejder helhedsorienteret. Gode relationer og et sundt arbejdsmiljø er grundlaget for at skabe både fremdrift og høj faglig kvalitet," siger hun.

På Ærø Sygehus var hun blandt andet med til at sætte fokus på det tværfaglige arbejdsfællesskab – en indsats som udløste en 2. plads til Ærø Sygehus, da arbejdsmiljøprisen blev uddelt i år.

Lægelig direktør Kristian Bergholt Buhl kender Lene Søndergaard Luth fra sin tid i Svendborg, og han ser frem til, at hun begynder på Afdeling V: "Hun er en dygtig og vellidt leder, der med sin tilgang til både personaleledelse og strategisk ledelse vil styrke afdelingen. Hun er desuden en holdspiller med stærke relationelle kompetencer og samtidig et skarpt blik for udvikling. Jeg er ikke i tvivl om, at hun bliver en stor gevinst for afdelingen," siger han.

Lene Søndergaard Luth afløser Lisbeth Juulsgaard, der er gået på pension. Hun får cheflæge Henrik Stougaard som nærmeste ledelseskollega.

Privat er hun gift med Christian, der arbejder som færgenavigatør på Høje Stenefærgen til Skarø og Drejø. Hun er bonusmor til tre børn på mellem 19 og 26 år. Fritiden bruges i høj grad på havet, hvor hun sejler J70 kapsejlads i Svendborg. Derudover bruger hun fritiden på bestyrelsesarbejde, og hun er veteranstøtte for veteraner udsendt med Forsvaret til Afghanistan samt Thin Blue Line Denmark, et projekt for veteraner med PTSD, der skal ro over Atlanten i 2026.