Ny cheflæge i Nyremedicinsk Afdeling på OUH

Gitte Rye Hinrichs bliver ny cheflæge for Nyremedicinsk Afdeling Y på OUH fra 1. juli 2026.
Det bliver dermed et kendt ansigt, der skal stå i spidsen for afdelingen. Gitte Rye Hinrichs er speciallæge og har været tilknyttet både OUH og Esbjerg og Grindsted Sygehus siden 2012. Hun er samtidig klinisk lektor på Klinisk Institut på Syddansk Universitet.
Hun kommer med stor erfaring fra kombinationsstillinger, hvor forskning og klinisk arbejde går hånd i hånd, og hun er optaget af at skabe sammenhæng mellem klinisk praksis, forskning, uddannelse og vidensformidling. Det faglige niveau blev blandt andet markeret, da hun i 2023 modtog Dansk Nefrologisk Selskabs Ærespris.
"Jeg er meget taknemmelig for den tillid, ansættelsesudvalget har vist mig. Jeg kender afdelingen, medarbejderne og patienterne godt, og jeg ser frem til at stå i spidsen for den fortsatte udvikling af afdelingen. Jeg går til opgaven med stor ydmyghed, men også med stor motivation for at skabe retning, understøtte faglig udvikling og bidrage til et fortsat stærkt samarbejde og arbejdsmiljø," siger Gitte Rye Hinrichs.
Sygeplejefaglig direktør Mathilde Schmidt-Petersen fremhæver både hendes faglige forankring og hendes ledelsesambitioner.
"Gitte Rye Hinrichs er solidt forankret i afdelingen, hun er højt specialiseret og har gode tanker og holdninger til ledelsesarbejdet. Hun er afholdt af kollegaer og fagfæller, og har en helt fantastisk vilje til at lede og udvikle afdelingen fremadrettet. Vi er sikre på, at hun kommer til at varetage ansvaret for ledelsen af afdelingen på fineste vis," siger Mathilde Schmidt-Petersen.
Gitte Rye Hinrichs efterfølger cheflæge Hans Dieperink, der går på pension med udgangen af juni efter mere end 30 år i stillingen. Hun indtræder i makkerledelse med chefsygeplejerske Berit Gamborg.
