Første danske modtager af pris for forskning i diabetisk øjensygdom

Toke Bek, lærestolsprofessor i Øjensygdomme på Aarhus Universitetshospital, har modtaget Eva Kohner-prisen fra European Association for the Study of Diabetic Eye Complications.
Det internationale videnskabelige selskab beskæftiger sig med forskning i øjenkomplikationer som følge af sukkersyge og blev grundlagt af professor Eva Kohner fra London for mere end 30 år siden.
Hvert år uddeler selskabet en pris til en forsker, der har leveret et væsentligt bidrag til udforskningen af diabetisk øjensygdom. I år gik prisen til Toke Bek, som ifølge Aarhus Universitetshospital er den første dansker, der modtager prisen.
Efter prisoverrækkelsen holdt Toke Bek et foredrag om sin forskning på området. Det skete ved selskabets årlige møde i Oslo den 29. maj 2026.
