Skip to main content

Dansk sundhedspolitik er ramt i mellemgulvet af manglen på sammenhæng

Kristian LundSundhedspolitik er blevet til et kludetæppe af initiativer – der er ingen sammenhæng. Tag lungeområdet, et enormt sygdomsområde i det danske sundhedsvæsen. Området fik sig en såkaldt lungesatsning i 2015, og der blev tilført 250 millioner kroner til en række begavede initiativer.  

Private sundhedstilbud kan gavne det offentlige

  • Kent Jensen, CEO i Dansk Sundhedssikring, opfordrer den kommende regering til at se private sundhedstilbud som en del af den løsning, der kan aflaste et presset offentligt sundhedsvæsen. "Hvis de borgere, som har råd, selv betaler for alternativer til det offentlige, vil det lette presset og dermed give mere plads til dem, som netop har brug for at blive løftet af samfundet," skriver han.

Danskerne lever længere. Det er en god nyhed. Men med det stigende antal ældre følger desværre også et øget pres på det offentlige sundhedssystem, som allerede er i knæ. Danmarks Statistik fremskriver, at der om bare 10 år vil være 150.000 flere danskere over 80 år, end der er i dag. Det er en stigning på 58 pct.

Jo, vi kan fjerne ventelister og få genskabt arbejdsglæden i sundhedsvæsenet

  • Fem regioner og dermed fem ”kongeriger” betyder femdobbelte administrationsudgifter, dårligere koordinering og ulighed for borgerne, mener overlæge Niels Bentzon. Han mener, at løsningen på sundhedskrisen kan løses ved at nedlægge regionerne, skabe professionelle sygehusledelser og en national digitaliseringsløsning, som bør omfatte både sygehusene, primærsektoren og den kommunale pleje. Og så bør vi stoppe med at forgylde privathospitalerne, skriver han.

Et af den nyligt overståede valgkamps hedeste emner var sygehusenes problemer: Psykiaterne laver private sygehuse (reference 1), hundredvis af læger udvandrer til privathospitalerne (2) eller går tidligt på pension, og sygeplejerskerne tager også til privatsygehusene, til Norge eller ud i industrien etc. 

Koncerndrevne klinikker undergraver kontinuiteten i relationen mellem læge og patient

  • Thomas Helt fra alles Lægehus kritiserer i forbindelse med Lægedage 2022 PLO for ikke at indgå i dialog med dem, der driver såkaldte koncern- eller stråmandsklinikker. Forrmand for PLO, Jørgen Skadborg er åben over for dialog, men fastholder i dette skriftlige svar, at kliniktypen er problematisk.

Alle praktiserende læger og ansatte læger i almen praksis er velkomne på Lægedage, uanset hvilken klinik de arbejder i. Det gælder også læger i de klinikker, som alles Lægehuse kontrollerer.

Guidelinetyranni og defensivt pseudoarbejde

  • DSAM-formanden, Bolette Friderichsen, holdt ved Lægedage 2022 denne åbningstale, hvor hun slår et slag for, at det omgivende sundhedsvæsen rydder op efter sig selv.

I et sundhedsvæsen, der mange steder er tæt på kollaps, er almen praksis blevet stadig mere betydningsfuld. Det er stadigvæk 96% af patienterne, der har en egen læge, som har forpligtet sig til at passe en liste af egne patienter hver dag, i mange år, ofte livslangt. 

Kræftoverlevelsen i Danmark er ikke så dårlig som interview antyder

  • I et interview i Onkologisk Tidsskrift blev der sat spørgsmålstegn ved NORDCAN-databasens validitet. Men kritikken er misvisende, mener Hans Storm, der er overlæge i Kræftens Bekæmpelse.

Det er svært at tro at professor Anders Green er citeret korrekt i interviewet, som Onkologisk Tidsskrift bragte med ham sidst i oktober.

Vi har stadig brug for forskning om alternativ behandling

  • Danskerne bruger alternativ behandling i stor stil, men evidensen er begrænset og lægerne derfor forbeholdne. Vi har tidligere haft et forsknings og videncenter for alternativ behandling – det er på tide, at vi får et igen, mener initiativtager til patient empowerment processer, Jane Bartholdy.

Til trods for, at der ikke findes særlig meget forskning om komplementære metoder, ved vi, at 1,3 millioner danskere inden for de seneste år har brugt én eller flere former for alternativ behandling. 

Opridsning af vilkår for den vellykkede læge

  • Med tilstræbt ”filosofisk ædruelighed og loyalitet overfor udgangspunktet og grundteksten” har filosof Anders Fogh Jensen lavet sit eget personlige bud på lægernes professionsetik. Vi bringer dokumentet her i anledning af Lægedage 2022, til mulig inspiration og fortsat faglig diskussion.

Vi er de praktiserende læger i Danmark. Alle læger afgiver lægeløftet. Vores faglige selskab, Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM), har udviklet pejlemærker for faget almen medicin. Dette skrift har til formål at opridse nogle vilkår for de praktiserende lægers professionsetik, det vil sige for den vellykkede læge.

Vaccinationskaos kunne have været undgået

  • Landets vaccinationscentre er kun placeret i de større byer, og generelt skal man transportere sig over meget lange afstande, hvis man ikke bor i de større byer. Det er ikke hensigtsmæssigt for hverken ældre eller sårbare borgere, og derfor ligger vaccinerne nu i centrene og samler støv, skriver Katrina Feilberg, der er markedschef for Sundhed og Life Science i Dansk Erhverv.

Køerne vokser lige nu foran apotekerne og de praktiserende lægers klinikker. Her står sårbare borgere og borgere over 65 år i kø for at få den årlige influenzavaccination, som de bliver opfordret til at modtage. Gerne i kombination med coronavaccinen, som tilbydes til alle over 50.

SP på vej i Norge - herhjemme bør en ny regering afvikle den

  • Norges første store implementering af en pendant til Sundhedsplatformen skal begynde 12. november 2022. Herhjemme håber daglig bruger af Sundhedsplatformen, Flemming Rasmussen, at Sundhedsplatformen afvikles, og at elektroniske patientjournaler i Danmark kan blive en del af regeringsgrundlaget for en kommende regering.

I Norden har Finland, Norge og Sverige i nogle nogle geografiske enheder valgt at bruge Elektronisk Patientjournal fra det amerikanske selskab EPIC. I Danmark kendt som Sundhedsplatformen, men andre steder i Norden kendt som Helseplattformen eller Apotti.